Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Teoretycznie sprawa jest prosta:
Na wjeździe na bramkę, jeden radar robi zdjęcie i notuje czas. Na bramce wylotowej, drugi radar robi zdjęcie i też zapisuje czas. Różnica czasu to czas przejechania odcinka. Wyliczenie średniej prędkości to bajka.
Teraz zasadnicze pytanie: kto to weryfikuje ?
- człowiek ? - przy dużym natężeniu ruchu to wezwanie dostaniemy po 2 latach lub więcej
- komuter ? - jakie musiałby mieć moce obliczeniowe, aby przeskanować tyle zdjęć, wyłapać dwa o tych samych numerach rejestracyjnych, obliczyć prędkość.
...
Więc pytanie - czy to ma sens, czy to kpina z ludzi, czy naciąganie ?
Offline
Tak samo, jak fotoradar, przede wszystkim ma zapewnić kasę do budżetu.
W każdym razie analizę wykonuje na 95% komputer.
Poprawa bezpieczeństwa nie jest wcale priorytetem, tylko skutkiem ubocznym.
Jest też okazja, żeby zatrudnić armię ludzi i komputerów do obsługi tego nowego "urzędu skarbowego".
Przy czym to były ukochane zabawki poprzedniej władzuni, obecna jeszcze nie chyba nie zaprezentowała oficjalnego stanowiska w tej sprawie, co wcale nie oznacza, że z golenia kierowców "na sucho" zrezygnuje.
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2016-02-27 16:00:10)
Offline
Nie mówiąc, że taki pomiar nie ma najmniejszego sensu. Można na przykład połowę odcinka przejechać z prędkością 2x szybszą od dozwolonej, następne drugą połowę z prędkością 2x mniejszą od dozwolonej i średnia wychodzi w normie.
Albo 90% odcinka przejechać przekraczając znacznie dozwoloną prędkość, następnie zatrzymać się na 10 minut przed końcem odcinka i potem jechać dalej. Gdzie tu jest jakieś bezpieczeństwo?
Ostatnio edytowany przez davidoski (2016-02-27 16:55:05)
Offline
[quote=davidoski]Gdzie tu jest jakieś bezpieczeństwo?[/quote]
A skąd pomysł, że o bezpieczeństwo chodzi?
Offline
Nie mówiąc, że taki pomiar nie ma najmniejszego sensu. Można na przykład połowę odcinka przejechać z prędkością 2x szybszą od dozwolonej, następne drugą połowę z prędkością 2x mniejszą od dozwolonej i średnia wychodzi w normie.[/quote]
Eee tylko, że nikt tak nie jeździ, to po pierwsze xD Po drugie, ja się tam nie znam za bardzo ale chyba tego odcinkowego pomiaru prędkości to nie dokonuje się w miastach, prawda? Są jakieś odcinkowe pomiary prędkości w warszawie? xD Zatem zwykle jest jakaś trasa z punktu A-B. No i po trzecie, zwykle człowiek jak ma zamiar jechać z punktu A-B jedną trasą, to zwykle jedzie ponad limit, bo mu się spieszy, a jak ma do przejechania odcinek 80km, gdzie ograniczenie jest do 80km/h, to chyba logiczne jest, że gdzieś na tym odcinku złamał przepisy jeśli podróż mu zajęła mniej niż godzinę, prawda? xD
A co do samego skanowania zdjęć, to przecie nie musi skanować całych fotek. Na dobrą sprawę to w ogóle nie musi ich skanować. Podczas robienia fotki, te maszyny mają raczej czujniki, które potrafią namierzyć numery rejestracyjne. Maszyna spisze w jednym punkcie jak samochód przejeżdża, potem spisze w drugim punkcie i wyliczy czas, a potem to już czysta matematyka z oszacowaniem czy ktoś jechał gdzieś na odcinku z większą prędkością niż było dozwolone. xD
Offline
Oj tam, oj tam, jak jakiś kretyn chce płacić, to proszę bardzo, jak płacić nie chce, [url=https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.neptis.yanosik.mobi.android&hl=pl]to też nie problem[/url].
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2016-02-27 17:37:34)
Offline
Jezeli analizę robi komputer, to bez problemu można go oszukać.
Wystarczy oświetlić tablice diodami podczerwonymi przy przejeździe bramki.
Takie diody skutecznie oślepiają kamery, a nie są zabronione.
Offline
[quote=morfik]No i po trzecie, zwykle człowiek jak ma zamiar jechać z punktu A-B jedną trasą, to zwykle jedzie ponad limit, bo mu się spieszy, a jak ma do przejechania odcinek 80km, gdzie ograniczenie jest do 80km/h, to chyba logiczne jest, że gdzieś na tym odcinku złamał przepisy jeśli podróż mu zajęła mniej niż godzinę, prawda? xD[/quote]
W teorii istnieje opcja, że nie złamał. Wyprzedzając jedzie się znacznie szybciej mimo utrzymywania prędkości 80km/h podczas całej jazdy.
Offline
[quote=pasman]Jezeli analizę robi komputer, to bez problemu można go oszukać.
Wystarczy oświetlić tablice diodami podczerwonymi przy przejeździe bramki.
Takie diody skutecznie oślepiają kamery, a nie są zabronione.[/quote]
Wiesz... kamerkę w komórce to może i oślepi, ale kamery na bramownicy to raczej nie. To już nie tani fotoradar z początku tysiąclecia.
Akurat mam kumpla co w tym robi, trochę mi opowiadał, trochę pokazywał. W każdym razie zdjęcia robią dwie kamery (jedna na podczerwień), przy czym wybierany jest (automatycznie) kadr z filmu. Do serwera wędrują te kadry, wyciągnięte zdjęcie tablicy rejestracyjnej, odczytany (zwykłym tesseractem) numer i parę dodatkowych danych (waga i gabaryty pojazdu i podobne pierdoły).
Przy czym do porównania wcale jakiejś specjalnej mocy obliczeniowej nie trzeba - w końcu ile pojazdów przejeżdża w jakiejs sensownej jednostce czasu przez odcinek pomiarowy? Przecież nie analizujesz danych z trzech lat tylko z minut...
Offline
Nie bardzo mi się chce wierzyć aby te zdjęcia skanował komputer. Jego moc obliczeniowa musiała by być podobna do porządnego klastra.
Gorlice to nie jest duże miasteczko, a obwodnicą w ciągu godziny przejeżdża ok 500 pojazdów. Taki napływ danych musi zatkać każdy sprzęt.
Offline
W dzień skanują, w nocy przeliczają ;)
Offline
Odcinkowe kontrole prędkości to pikuś.
Praktycznie w każdym samochodzie jedzie jakiś smartfon czy tablet z GPS, jeśli Google i Apple zwietrzą interes w handlowaniu danymi z rządami w takim kontekście, to będzie jeden gigantyczny pomiar prędkości, chyba, że smartfon czy tablet będzie jeździł w klatce Faradaya. :D
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2016-02-27 19:25:37)
Offline
[quote=ethanak]Jaki napływ danych??? 8 rekordów na minutę to dużo???[/quote]
No przecież muszą przeanalizować wszystkie, nim wyłapią te 8.
Offline
Jakie wszystkie???
Jaki jest maksymalny i minimalny czas przejazdu odcinka w minutach? Znajdź różnicę, pomnóż przez osiem i wyjdzie Ci, z iloma rekordami będziesz musiał porównać każdy.
C64 będzie się przy tym nudził.
A analizę robi komp na bramownicy (ściślej zespół kilku maszyn, kamera ma swój procesor obrazu) tak że do serwera spływają już przetworzone dane.
Offline
Parę lat temu na MSPO Kielce widziałem system, który odczytywał w ułamku sekundy tablice rejestracyjne. Co prawda na demonstracji, po torze, jeździły modele z tablicami, gdzie cyfry miały wysokość ok. 4 mm, ale przedstawiciel wyjaśnił, że jest to tylko wyłącznie kwestia obiektywu kamery. Sprzęt obsługujący miał wielkość obudowy tower.
Czy to ma sens, pomiar prędkości mało wpływa na bezpieczeństwo, więcej wpływają właściwe rozwiązania organizacji ruchu, np. tam gdzie mieszkam, od czasu wybudowania ronda na skrzyżowaniu dwóch dróg krajowych, nie było żadnego wypadku drogowego, wcześniej było dużo wypadków, co roku w wypadkach ginęło tam kilka osób. No ale łatwiej postawić fotoradar niż wbudowywać rondo, głównie z powodu chorych przepisów budowlanych.
Offline
No i rondo kosztuje znacznie więcej niż fotoradar czy nawet kilka i się nie zwróci z nawiązką więc czy to oby kwestia tylko przepisów? Na zachodzie już nawet markety mają swoje własne systemy zczytywania tablic nie mówiąc już o systemach rozpoznawania twarzy więc to chyba nie jest jakieś wielkie halo?
Ostatnio edytowany przez skullman (2016-02-27 22:07:41)
Offline
Odnośnie odczytywania tablic to nie jest to chyba wielki problem obliczeniowy. Zwykły parking w centrum handlowym ma takie rozwiązanie. Po zapłacie biletu w automatycznej kasie, przy wyjeździe z parkingu nie trzeba już biletu skanować przy bramce - kamera odczytuje tablicę rejestracyjną i automatycznie podnosi szlaban przed wyjeżdżającym samochodem, jeśli bilet został już opłacony.
Offline
wydaje mi się, że komputer. w szkole miałem przedmiot "cyfrowe przetwarzanie obrazów" czy jakoś tak, mieliśmy rozpoznać plamę ropy na kolejnych zdjęciach satelitarnych po katastrofie w zatoce meksykańskiej w miarę przemieszczania tejże (co tam był wyciek z platformy BP). zadanie dla ambitnych polegało na zgadywaniu, w którą stroną stronę ten syf popłynie.
odczytywanie tablic rejestracyjnych (znormalizowana, czytelna czcionka) to jest pikuś. to jak programy do OCR.
Offline
Rasbery, Arduino albo Pinguino z tym sobie poradzi :)
@Bodzio, tutaj jest zaprzęgnięty leciwy PIC16F877A https://www.youtube.com/watch?v=yRmhZ3EGzAw :)
Tak, że klastrów nie trzeba :)
Ostatnio edytowany przez jezoo (2016-02-29 10:14:31)
Offline
No dobra, dotarło [img]http://forum.olympusclub.pl/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]
Jurek, to uważaj bo na Tarnowskiej obwodnicy zamontowane[img]http://forum.olympusclub.pl/images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Offline
2784
Ostatnio edytowany przez uzytkownikubunt (2016-12-01 01:36:01)
Offline
w kwestii formalnej: na bramownicach na autostradzie siedzą sobie rpi b+ ale chyba tylko do komunikacji (kamery mają własne dsp). chociaż z tego co mi kumpel mówił rozpoznawanie numerów robi zwykły tesseract z odpowiednio przygotowanym plikiem językowym...
niestety kumpel się ostatnio zakochał i w związku z tym w barze nie bywa... a poza barem nie chce mi się go szukać :)
tak że dopóki nie przejrzy na oczy i nie zobaczy w czym się zakochał - na bliższe szczegóły nie możemy liczyć :(
Offline
Czuję się wywołany do odpowiedzi (akurat o mnie ethanak wspominał):
są dwie bramownice, każda posiada po jednym zespole kamer na dwa pasy ruchu (kamera ARTR i kamera poglądowa). Kamera ARTR posiada specjalne doświetlacze na podczerwień oraz filtry Cz-B. Dodatkowo może być zainstalowany czujnik laserowy (np. Noptel). Kamera ARTR posiada wbudowany system OCR i system detekcji ROI (ROI na bazie OpenCV, OCR na bazie Tesseract'a). System na bramownicy rejestruje (z grubsza, bo czasem więcej parametrów, np przy stacjach preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu):
- Zdjęcie czoła pojazdu (RGB)
- Zdjęcie czoła pojazdu (BW) z określeniem ROI na potrzeby OCR
- Czas zdarzenia
- Rozpoznaną tablicę rejestracyjną
Wszystkie te dane trafiają do CZR w Strykowie.
Na podstawie różnicy sygnatur czasowych pomiędzy bramownicami określa się średnią prędkość na odcinku (zazwyczaj 1700m). System centralny nie robi OCR, tylko kamery (często są to systemy oparte o RPi, czasem Intel ATOM). Takie systemy tworzy np. Hiszpańska Imagsa, lub też firma w której osobiście jestem zaszczycony być programistą.
PS: ARTR - Automatyczne Rozpoznawanie Tablic Rejestracyjnych (znane też jako ANPR). ROI - Region Of Interest - znaczący obszar na obrazie (dynamiczny). CZR - Centrum Zarządzania Ruchem.
PS2: Czas potrzebny na rozpoznanie tablicy nie może być większy niż 700ms, zazwyczaj mieści się w zakresie 250-320ms
Ostatnio edytowany przez mkwiatkowski (2016-02-29 20:55:03)
Offline
Time (s) | Query |
---|---|
0.00009 | SET CHARSET latin2 |
0.00003 | SET NAMES latin2 |
0.00117 | SELECT u.*, g.*, o.logged FROM punbb_users AS u INNER JOIN punbb_groups AS g ON u.group_id=g.g_id LEFT JOIN punbb_online AS o ON o.ident='18.117.105.230' WHERE u.id=1 |
0.00062 | REPLACE INTO punbb_online (user_id, ident, logged) VALUES(1, '18.117.105.230', 1732486189) |
0.00060 | SELECT * FROM punbb_online WHERE logged<1732485889 |
0.00073 | SELECT topic_id FROM punbb_posts WHERE id=298205 |
0.00223 | SELECT id FROM punbb_posts WHERE topic_id=28324 ORDER BY posted |
0.00091 | SELECT t.subject, t.closed, t.num_replies, t.sticky, f.id AS forum_id, f.forum_name, f.moderators, fp.post_replies, 0 FROM punbb_topics AS t INNER JOIN punbb_forums AS f ON f.id=t.forum_id LEFT JOIN punbb_forum_perms AS fp ON (fp.forum_id=f.id AND fp.group_id=3) WHERE (fp.read_forum IS NULL OR fp.read_forum=1) AND t.id=28324 AND t.moved_to IS NULL |
0.00005 | SELECT search_for, replace_with FROM punbb_censoring |
0.00904 | SELECT u.email, u.title, u.url, u.location, u.use_avatar, u.signature, u.email_setting, u.num_posts, u.registered, u.admin_note, p.id, p.poster AS username, p.poster_id, p.poster_ip, p.poster_email, p.message, p.hide_smilies, p.posted, p.edited, p.edited_by, g.g_id, g.g_user_title, o.user_id AS is_online FROM punbb_posts AS p INNER JOIN punbb_users AS u ON u.id=p.poster_id INNER JOIN punbb_groups AS g ON g.g_id=u.group_id LEFT JOIN punbb_online AS o ON (o.user_id=u.id AND o.user_id!=1 AND o.idle=0) WHERE p.topic_id=28324 ORDER BY p.id LIMIT 0,25 |
0.00110 | UPDATE punbb_topics SET num_views=num_views+1 WHERE id=28324 |
Total query time: 0.01657 s |